alle artikels
Zorg
Een Luisterend oor

Zorg bij een ziekenhuisopname

Sinds juli 2018 ben ik de moreel consulent in Jessa Ziekenhuis, verbonden aan het huisvandeMens Hasselt. Jessa Ziekenhuis heeft een pluralistische visie waar iedereen welkom is en ieders visie en levensbeschouwing wordt gerespecteerd. Buiten een morele dienst is er een moskee, een kapel en een pastorale dienst.

Sinds juli 2018 ben ik de moreel consulent in Jessa Ziekenhuis, verbonden aan het huisvandeMens Hasselt.  Jessa Ziekenhuis heeft een pluralistische visie waar iedereen welkom is en ieders visie en levensbeschouwing wordt gerespecteerd. Buiten een morele dienst is er een moskee, een kapel en een pastorale dienst. 

Een opname in een ziekenhuis is een ingrijpende gebeurtenis en naast medische bekommernissen kunnen zorgen en vragen ontstaan die je raken in je bestaan.  Wanneer je als patiënt, familielid of naaste nood hebt aan een goed gesprek, met een probleem zit waarover je wil praten of gewoon even je verhaal kwijt wil kan je bij de moreel consulent terecht voor een luisterend oor.  Gesprekken zijn gratis en vertrouwelijk.

‘Try to be a rainbow in someone else’s cloud’,  is een standpunt van waaruit ik mijn dag vertrek.  Het is een quote van Maya Angelou (1928-2014), Amerikaans schrijver, dichter, zangeres, danseres, hoogleraar en burgerrechtenactiviste.  Ze zei: “I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feal.  Try to be a rainbow in someone’s cloud.

Ook al kan ik de pijn niet verhelpen en de diagnose niet verbeteren, ik zit naast je en bied een luisterend oor.  Samen kunnen we op zoek gaan om de kracht in jezelf terug te vinden.

Zorg voor de mens staat centraal.  Ik heb jarenlang als sectorverantwoordelijke gewerkt in de thuiszorg.  De zorgverlener komt je helpen in jouw thuisomgeving.  Van daaruit is het belangrijk dat de cliënt zijn eigenheid kan bewaren.  Geef de cliënt zoveel mogelijk keuzes.  Zorg voor je cliënt zoals hij/zij het graag heeft en niet zoals jij, goedbedoeld, denkt dat hij/zij het graag heeft.  In gesprek gaan met de zorgvrager.  Het mooiste wat je een cliënt, patiënt of bewoner cadeau kan geven is je tijd.

Door mijn job als praktijklector Social Work en opleidingscoördinator Interdisciplinaire Ouderenzorg bij Hogeschool PXL, een school met een pluralistische visie, werk ik vaak samen met woonzorgcentra.  In het woonzorgcentrum van vandaag ben je thuis en moet je jezelf kunnen zijn.  Een bewoner die in paniek slaat tijdens het wasmoment los je niet op door nog meer zorgkundigen te laten helpen maar door  te praten over wie hij is, wat hij heeft meegemaakt of wat hij belangrijk vindt.  Narratieve hulpverlening, een levensboek, vertrekken vanuit het verhaal van de cliënt, kan de zorg aangenamer maken.  Zowel voor de bewoner als voor de hulpverlener. 

Onze samenleving wordt steeds diverser en het is belangrijk je bewust te zijn van je eigen referentiekader.  Wie ben ik als persoon en hoe reageer ik op anderen?  Hoe zien anderen mij hierdoor? Vanuit welk perspectief bekijkt de ander hetzelfde probleem? Verbinding zoeken met elkaar om de beste zorg te kunnen beiden. 

Als vrijwilliger in het dagelijks bestuur van de Limburgse Integratieraad merk ik hoeveel gelijkenissen en zelfde wensen iedereen heeft.  Wanneer we ons eigen referentiekader verbreden en ons durven openstellen merk je dat goede intenties er meestal zijn van beide kanten.  Het is de manier van communiceren of handelen die het anders doet lijken.  Wanneer we ons openstellen voor elkaar en ruimer durven denken kunnen we pas verbinding met elkaar zoeken.  Leer elkaar kennen als persoon en niet als Belg, Turk, moslim, vrijzinnige, katholiek, lesbienne, hetero, SP-er of liberaal.  Live and let live is voor mij een belangrijke waarde in de zorg.  De vrijzinnig humanistische waarde, respect voor ieder mens, in zijn eigenheid is mooi om na te streven. Je mag jezelf zijn.

Indien je ooit bent opgenomen in Jessa Ziekenhuis en nood hebt aan een gesprek mag je het personeel altijd vragen naar de moreel consulent, mailen naar bianca.vosters@jessazh.be of me telefonisch contacteren op het nummer 011/33.56.74.  Ik ben aanwezig op maandagen en woensdagen van 9.30u tot 15.45u en maak graag tijd voor je.

Bianca Vosters, moreel consulent Jessa Ziekenhuis.

Een luisterend oor

Niet alleen bij opname in een ziekenhuis bieden wij een luisterend oor. Iedereen kan bij ons terecht voor vrijzinnig humanistische bijstand. 

Meer info

Heb je vragen over onze Zorg bij een ziekenhuisopname? Neem dan contact met ons op.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact op.

 Velden met een * zijn verplicht.

Captcha is vereist

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Bij Vrijzinnig Limburg is er heel wat te beleven. Mis geen enkele boeiende lezing, toffe workshop, zinvolle gespreksgroep of inspirerende tentoonstelling.

Captcha is vereist